Ett strandskatepar har sedan i våras hållit till på gamla bruksområdet i Strömsnäsbruk. Vi har observerat dem från andra sidan ån (utmed Västra Strömgatan) under en tid. Det har även passerat flera andra strandskator men dessa två har stannat kvar. I början av juni fick de två ungar, som föräldrarna övervakar mestadels från taket. Normalt sett häckar strandskatan på stränder vid kusterna men på senare tid även i inlandet.
/Olof och Ann-Christin Bergqvist





